Apples nye streamingtjeneste skræmmer ikke Netflix

Redaktionen — 27. mar 2019 11:26

Apple TV+ har været ventet, men hvor meget får det konkurrenterne til at ryste i bukserne? Netflix har styr på deres strategi.

Så er Apples streaming-tjeneste Apple TV+ endelig ved at være klar. Vanen tro lancerede Apple tjenesten med store armbevægelser og kalder den blandt andet ’Et hjem til klodens mest kreative story-tellers’.

Apple indgår nemlig samarbejde med serie- og filmindustriens tenorer ved blandt andet at få hæderkronede Steven Spielberg til at løfte sløret for selskabets streaming-satsning.

Tjenesten lanceres som værende ’Et hjem til klodens mest kreative story-tellers’, og der lagt op til at store stjerner som Steven Spielberg, JJ Abrams, Oprah Winfrey og Steve Carell kommer til at spille en rolle i det indhold der kommer til at være på den nye streamingtjeneste.

Her vil man i lighed med Netflix kunne se film, dokumentarer, show og ikke mindst serier, når Apple TV+ bliver tilgængelig i mere end 100 lande til efteråret.

Apple får kanaler

I modsætning til konkurrenterne satser Apple TV+ på at tilbyde en udvidelse til appen, som får deciderede ’kanaler’.

Det betyder, at du kan tilmelde dig kendte kanaler som Showtime og Hulu, en børnekanal ’Kids’ og ikke mindst Prime Video som der også er indgået samarbejde med indtil videre.

I første gang får Apple TV-app premiere i maj måned for Apple TV samt iOS enheder, og i fremtiden vil Apple TV blive bygget ind i smart-tv’erne også.

Netflix er klar til at tage kampen op lokalt

Netflix er selvfølgelig fuldt ud bevidste om konkurrencen i de kommende år, ikke bare fra Apple, men også fra de mange andre streamingtjenester der er på vej, og har derfor fokus på udvikling og tilpasning i de forskellige lande.

Det betyder bl.a. at Netflix i endnu højere grad kommer til at producere lokale serier og film i de lande, som de er tilstede i, for det er kun omkring 5 % af deres marked, der har engelsk som hovedsprog.

Det betyder, at vi bl.a. kan forvente flere danske, svenske, franske og italienske og ikke mindst spanske produktioner samt mere asiatisk og afrikansk indhold på gigantens tjeneste, hvorimod alle konkurrenterne overvejende har engelsk-sproget indhold. 

HBO er så småt på vej med at producere lokalt indhold også, men det er på en helt anden skala og de er først lige gået i gang. Deres først HBO Nordic satsning den svenske Gosta får premiere til efteråret.

Netflix får dermed en bredere appel i hele verden, og de har allerede succes med serier som ‘La Casa de Papel’, ‘Sex Education’, ‘Dark’ og ‘The Rain’, der allerede har gået deres sejrsrunder i resten af verden.

Netflix får dermed også en fremstående plads som kulturformidler landene imellem.

Netflix planlægger også at dubbe det udenlandske indhold til de lande som ikke er vant til at læse undertekster, og er mere tilbøjelige til at se udenlandsk indhold, hvis det er dubbet. 

Netflix er tilstede i mere end 190 lande og har 139 millioner abonnenter.

bruger kommentarer

  1. Der er intet indhold

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.